پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118139
پايان رايزني براي نگارش متن توافقنامه
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1685

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، در ادامه رايزني‌هاي هيأت مذاکره کننده ايراني در وين در خصوص توافقنامه جامع هسته‌اي (برنامه اقدام مشترک جامع)، رايزني هفت ساعت و نيمه سيد عباس عراقچي و مجيد تخت روانچي معاونان وزير امور خارجه ايران و هلگا اشميت معاون کاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا به منظور نگارش متن توافقنامه جامع هسته‌اي که بعدازظهر جمعه به وقت محلي در هتل پله کوبورگ محل اقامت روساي هيأت‌هاي ايران و ?+? آغاز شده بود، پايان يافت.

قرار است اين رايزني‌ها شنبه صبح از سر گرفته شود.

لازم به ذکر است اين ديدار قرار بود ساعت ?? جمعه به وقت تهران (?:?? صبح به وقت محلي) انجام شود که با توافق دو طرف و به منظور انجام رايزني‌هاي داخلي بيشتر به تعويق افتاد.

در اين فاصله عراقچي و اشميت رايزني دوجانبه داشتند و علاوه بر آن نشستي دوجانبه با حضور عراقچي و ويليام برنز قائم مقام وزير خارجه آمريکا برگزار شد.

سيد عباس عراقچي پنجشنبه شب در جمع خبرنگاران با اشاره به رايزني‌هايي که طي دو روز اخير در وين صورت گرفته، عنوان کرد:‌فعلا مي‌توانم بگويم که گفت‌وگوها و مذاکراتي که در حال انجام است در حد ارزيابي مجدد از مواضع همديگر و مروري بر آنچه است که تا الان داشته و تاکنون مذاکره کرده‌ايم و تلاش براي فهم مواضع هر کدام.

وي افزود: اميدوار هستيم که از صبح جمعه مجدد به کار نگارش که در سطح معاون خانم اشتون و بنده برگزار خواهد شد، برگرديم.

عراقچي در پاسخ به سوالي درباره اختلافات بر سر متن نگارش گفت: پرانتزها همه سرجاي خودش هست، ما متني را الان آماده کرده‌ايم در جلسه گذشته که تقريبا تمام مفادش مورد اختلاف بوده است. هنوز کار بسياري دارد که به هم نزديک شويم. از جمعه دوباره اينکار را شروع خواهيم کرد.

عراقچي افزود: ما به جلساتي که هم روي مفاهيم به صورت کلي بحث شود و هم جلسات نگارش که دقيقا مواضع را بتوانيم روي کاغذ پياده بکنيم، نياز داريم.

وي گفت : چهارشنبه و پنجشنبه را به اين جلسات مفهومي و کلي پرداختيم و جمعه انشاء الله کار نگارش را مجددا شروع خواهيم کرد. احتمالا ممکن است بعد از يک يا دو جلسه نگارش، دوباره به جلسات بحث کلي برگرديم.

عراقچي اضافه کرد: تمام تلاش ما اين است از اين فرصتي که تا ?? جولاي باقي مانده است کمال استفاده را انجام دهيم و بتوانيم هم به لحاظ کلي روي بحث هايي که اختلاف داريم به يک تفاهم برسيم و بعد اين تفاهم را روي کاغذ بياوريم، عبارات و ادبيات مناسب را پيدا و روي ان توافق کنيم و در نهايتا به يک متني که مورد توافق باشد برسيم و توافق نهايي را تشکيل بدهد.

 هيأت مذاکره کننده ايراني که روز چهارشنبه براي شرکت در ششمين دور مذاکرات ايران و گروه ?+? درباره راه‌حل جامع هسته‌اي وارد وين شد، طي روزهاي چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه رايزني‌هاي دوجانبه،‌ سه جانبه و چهار جانبه‌اي را با اعضاي ?+? انجام داد.

محمدجواد ظريف بعدازظهر چهارشنبه نمايندگان روسيه و چين در ?+? را در محل اقامتش به حضور پذيرفت و به آنها به گفت‌وگو پرداخت. پس از آن نشست دوجانبه‌اي بين ظريف و اشتون برگزار شد که يک ساعت به طول انجاميد.

آخرين رايزني روز چهارشنبه نشست سه جانبه بين ايران، آمريکا و کاترين اشتون با حضور ظريف، ويليام برنز قائم مقام وزير خارجه آمريکا و کاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا صورت گرفت.

ششمين دور مذاکرات ايران و گروه ?+? نيز ساعت ? صبح پنجشنبه به وقت محلي در مقر سازمان ملل در شهر وين به رياست ظريف و اشتون رسما آغاز شد و پس از آن نشستي دوجانبه بين ايران و آمريکا به رياست سيد عباس عراقچي و مجيد تخت روانچي معاونان وزير خارجه و طرف آمريکايي برگزار که حدود دو ساعت و نيم به طول انجاميد.

هيأت مذاکره کننده ايراني به رياست عراقچي و روانچي ساعت ?? پنجشنبه نيز نشست چهار جانبه‌اي با سه کشور اروپايي آلمان، انگلستان و فرانسه داشتند و پس از آن نشستي دوجانبه با سرگئي ريابکوف معاون وزير خارجه روسيه و نماينده اين کشور در گروه ?+?.

آنگونه که عراقچي پيش از اين مذاکرات اعلام کرده بود سقفي براي اين دور مذاکرات متصور نيست مگر ?? تير ماه (پايان شش ماه اول گام نخست توافقنامه ژنو).

پنجمين دور مذاکرات ايران و گروه ?+? از ?? تا ?? خرداد ماه در شهر وين برگزار و در اين دور از مذاکرات کار نگارش متن پيش نويس توافقنامه جامع هسته‌اي (برنامه اقدام مشترک جامع) آغاز شد و ظريف در پايان اين مذاکرات در جمع خبرنگاران ايراني اعلام کرد: در اين دور از مذاکرات وارد مرحله نگارش شديم. البته هنوز نمي‌توانيم بگوييم متن مشترکي وجود دارد. در بعضي موارد ممکن است روي قسمت‌هايي از متن توافق وجود داشته باشد، اما در بسياري از موارد، اختلاف نظر هم در مورد محتوا و هم در مورد نحوه نگارش وجود دارد.

وي در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره مقدمه اين توافقنامه اظهار داشت: احتمال اينکه مقدمه مثل بقيه متن پر از پرانتز باشد يا دو ديدگاه را مطرح کند، وجود دارد. البته با نگاهي که به مقدمه داريم احتمال اينکه طرفين درباره مقدمه بتوانند راحت‌تر به توافق برسند وجود دارد اما تا تلاش نشود نمي‌توان پيش بيني کرد.

رئيس دستگاه ديپلماسي درباره متن پيش نويس توافقنامه جامع نيز عنوان کرد: اين متن بيش از کلمه پرانتز دارد. تعداد پرانتزها در متن در اين مرحله بسيار طبيعي است. در بسياري از موضوعات اين پرانتزها (براکت‌ها) وجود دارد و اينگونه نيست که در موضوع غني‌سازي باشد. ما در موضوعات اساسي هنوز به تفاهم نرسيديم، در برخي موارد مي‌توانيم زمينه‌هايي براي دستيابي به تفاهم ببينيم.

وزراي خارجه ايران و گروه ?+? (آلمان، انگلستان، فرانسه، روسيه، چين و آمريکا) به همراه کاترين اشتون سوم آذرماه سال گذشته (????) در خصوص برنامه هسته‌اي ايران به توافقي تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» دست يافتند که از ?? دي ماه وارد مرحله اجرا شد و ?? تيرماه زمان پايان شش ماهه گام اول توافقنامه ژنو است.

در مقدمه برنامه اقدام مشترک آمده است: «هدف اين مذاکرات رسيدن به يک راه حل جامع مورد توافق و بلند مدت است به نحوي که تضمين کند برنامه هسته‌اي ايران کاملاً صلح آميز باقي خواهد ماند. ايران اعلام مي‌نمايد تحت هيچ شرايطي به دنبال دستيابي يا گسترش سلاح هسته‌اي نيست.

راه حل جامع مذکور مبتني بر اين اقدامات اوليه بوده و به يک گام نهايي منجر خواهد شد که دوره زماني آن مورد توافق قرار گرفته و به رفع نگراني‌ها مي‌انجامد. اين راه حل جامع، ايران را قادر مي سازد تا به طور کامل از حقوق خود در بهره گيري از انرژي هسته‌اي براي اهداف صلح آميز بر اساس مواد مرتبط در معاهده منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي و با رعايت تعهدات خود بر طبق معاهده از آن برخوردار شود. اين راه حل جامع متضمن يک برنامه غني سازي با تعريف مشترک و محدوديت‌هاي عملي و اقدامات شفاف ساز به منظور تضمين ماهيت صلح آميز برنامه هسته‌اي مي‌باشد.

اين راه حل جامع به مثابه يک مجموعه منسجم خواهد بود که هيچ بخشي از آن مورد توافق قرار نمي‌گيرد مگر آنکه در مورد تمامي بخش‌هاي آن توافق حاصل شود. اين راه حل جامع شامل يک فرايند متقابل و قدم به قدم مي‌باشد و به رفع همه جانبه تمامي تحريم‌هاي شوراي امنيت، تحريم‌هاي چندجانبه و تحريم‌هاي ملي مربوط به برنامه هسته‌اي ايران مي‌انجامد.»

مرجع : خبرگزاري فارس

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html